PDSS Test Zespołu Lęku Napadowego

Lęk jest naturalnym uczuciem towarzyszącym w codziennym życiu. Jednak istnieją jego zaburzenia takie jak Zespół Lęku Napadowego. Poniższy test pozwoli Ci rozpoznać, czy wykazujesz objawy charakterystyczne dla tego schorzenia.

Test nie jest narzędziem diagnostycznym i jego wynik nie stanowi diagnozy zaburzenia psychicznego. Jeżeli podejrzewasz u siebie występowanie zespołu lęku uogólnionego i chcesz uzyskać wiarygodną diagnozę, skontaktuj się z psychoterapeutą lub psychiatrą.

Czym jest PDSS?

PDSS jest to kwestionariusz stworzony na potrzeby wykrywania i mierzenia natężenia objawów Zespołu Lęku Napadowego. Objawami tego zaburzenia są między innymi:

• drżenie
  • palpitacje serca
  • ból w klatce piersiowej
  • duszność
  • uczucie braku tchu
  • uczucie dławienia
  • przyśpieszony oddech
  • suchość w jamie ustnej
  • pocenie się
  • uderzenia gorąca
  • nieukładowe zawroty głowy

Kwestionariusz składa się z 7 pytań odnoszących się do częstotliwości i natężenia objawów oraz odczuć pacjenta z nimi związanych.

1. Czy w ciągu ostatniego tygodnia miałeś napady paniki i/lub ich ograniczonych objawów?
  2. Czy w ciągu ostatniego tygodnia miałeś ataki paniki? Jeśli tak to jak bardzo niepokojące były?
  3. Czy w ciągu ostatniego tygodnia martwiłeś się lub odczuwałeś niepokój o to, kiedy nastąpi następny atak paniki lub miałeś obawy związane z atakami?
  4. Czy w ciągu ostatniego tygodnia były jakieś miejsca lub sytuacje, których unikałeś lub których bałeś się z powodu lęku przed atakiem paniki?
  5. Czy w ciągu ostatniego tygodnia były jakieś czynności, których unikałeś lub których się bałeś, ponieważ powodowały doznania fizyczne, takie jak te, które odczuwasz podczas ataków paniki, lub obawiałeś się, że mogą wywołać atak paniki?
  6. W jakim stopniu w ciągu ostatniego tygodnia łącznie powyższe objawy (napady paniki i ograniczone objawy, martwienie się o ataki oraz strach przed sytuacjami i działaniami spowodowanymi atakami) przeszkadzały Ci w pracy lub wypełnianiu swoich obowiązków w domu?
  7. Czy i w jakim stopniu w ciągu ostatniego tygodnia napady paniki i ograniczone objawy lub martwienie się atakami wpłynęły na Twoje życie towarzyskie/społeczne?

Na każde z pytań można udzielić jedną z pięciu odpowiedzi, których punktacja jest od 0 do 4 punktów. Po wypełnieniu testu i podliczeniu punktów otrzymujemy następujące wyniki:

• 0-1pkt Brak objawów
  • 2-5 pkt Nieliczne objawy (punktacja graniczna)
  • 6-9 pkt Łagodne natężenie objawów
  • 10-13 pkt Umiarkowane natężenie objawów
  • 14-16 pkt Znaczące natężenie objawów
  • 17 i więcej pkt Bardzo wysokie natężenie objawów

Autorzy i badania

Kwestionariusz został opracowany przez czworo specjalistów M. Katherine Shear, David H. Barlow, Scott W. Woods, Jack M. Gorman w 1997r. Rzetelność testu została potwierdzona wieloma badaniami:
Anchoring the Panic Disorder Severity Scale
Reliability of the self-report version of the panic disorder severity scale

Wynik testu online pod żadnym pozorem nie stanowi diagnozy zaburzenia psychicznego. W celu otrzymania wiarygodnej diagnozy należy skontaktować się z psychologiem, psychoterapeutą lub psychiatrą.