HDRS Test na depresję

Sprawdź, czy Twoje objawy mogą wskazywać na występowanie depresji. Poniższy test online pozwala ustalić występowanie objawów, zgodnych z charakterystyką tego zaburzenia.

Wynik testu nie stanowi diagnozy depresji. Jeżeli podejrzewasz u siebie depresję i chcesz uzyskać wiarygodną diagnozę, skontaktuj się z psychoterapeutą lub psychiatrą.

powered by Typeform

Czym jest HDRS?

Jest wielopozycyjnym testem służącym do wykrywania depresji i monitorowania postępów leczenia. Test jest przeznaczony dla osób dorosłych, mierzy skalę objawów depresji takich jak negatywny nastrój, poczucie winy, myśli samobójcze, bezsenność, nadpobudliwość lub spowolnienie, lęk, spadek wagi i objawy somatyczne.

Ta wersja testu składa się z 17 punktów dotyczących objawów depresji. Przy każdym z punktów respondent wybiera stwierdzenie najbardziej do niego pasujące.

1. Depresyjny nastrój (ponura postawa, pesymizm co do przyszłości, poczucie smutku, skłonność do płaczu)
  2. Poczucie winy
  3. Myśli o samobójstwie
  4. Problemy z zasypianiem
  5. Niespokojny sen, budzenie się w nocy
  6. Budzenie się wcześnie rano, niemożność powrotu do snu
  7. Praca i zainteresowania
  8. Spowolnienie: myśli, mowy i aktywności
  9. Poruszenie/niepokój
  10. Psychiczny lęk
  11. Lęk somatyczny (objawy żołądkowo-jelitowe, niestrawność, sercowo-naczyniowe, kołatanie serca, bóle głowy)
  12. Objawy somatyczne żołądkowo-jelitowe (utrata apetytu, uczucie ciężkości w jamie brzusznej, zaparcia)
  13. Ogólne objawy somatyczne (ciężkość kończyn, pleców lub głowy, rozproszony ból pleców, utrata energii i zmęczenie)
  14. Objawy takie jak: utrata libido, zaburzenia miesiączkowania
  15. Hipochondria
  16. Spadek wagi
  17. Wgląd

Odpowiedzi do objawów 1,2,3,7,8,9,10,11,15 punktowane są według skali od 0 do 4 punktów, natomiast objawy 4,5,6,12,13,14,16,17 według skali od 0 do 2 punktów.

Autorzy

HDRS został opracowany przez wybitnego angielskiego psychiatrę niemieckiego pochodzenia Maxa Hamiltona w 1960 roku. Jego test doczekał się ulepszeń w 1966, 1967 i 1980 roku.